onsdag 10 oktober 2012

Ekorrbröd och rivjärn

Konrad har ett ganska ymnigt ordförråd numera - man undrar var han snappar upp allting - men man märker att han blandar ihop vissa begrepp som låter lika. Ibland blir det lite komiskt.

Vi sitter till bords och äter lunch. Jag har tagit fram knäckebröd, vilket han föredrar framför maten:
 - Pappa, kan jag få lite mer ekorrbröd?

Ekorrar är viktiga företeelser i hans värld, kända från litteraturen inte minst. "Knäcke" förekommer ju däremot bara just i ordet knäckebröd - så det vore ju inte konstigt om han blandar ihop dem och tycker att ekorre är en rimligare ljudtolkning. Men sedan ser jag - visst finns det en mycket liten ekorrsilhuett på hörnet av paketet, som märkning av fullkornshalten. Om han såg den? Vet ej.

Vid ett annat tillfälle är vi på väg ut:
 - Konrad, behöver du gå på pottan innan vi går tror du?
 - Nej, jag har redan kissat i omeletten!

Tidigare sade han "etten" om både toalett och omelett. Nu när han kan säga flerstaviga ord har dock båda blivit omelett.



Något liknande har hänt med strykjärn, som fram tills helt nyligen hette "järn". En kväll hittar Konrad "Castor syr" (en bortglömd favorit) och börjar läsa. När han kommer till sidan där Castor skall stryka tyget kommer han på att han har ett litet leksaksstrykjärn, och vill genast leta fram det:
 - Mitt rivjärn! Måste leta det!
Han skjuter ut underläppen för dramatisk effekt. Ögonen växer sig ögonblickligen tefatsstora.
 - Ditt rivjärn? undrar jag och tittar på bilden: Jaha, strykjärnet. Jag hämtar det, jag vet var det är.
Konrad blir glad och springer och plundrar garderoben på en massa kläder:
 - Nu skall jag riva alla kläderna med rivjärnet! förklarar han, och tar upp strykjärnet. Han vet förstås att sådana kan vara varma och måste hanteras med försiktighet:
 - Det mycket farligt. Bara jag hålla rivjärnet, jag har handskar på, fortsätter han förnumstigt. Han känner på strykjärnets undersida:
 - Det är vasst!
 - Är strykjärnet varmt?
 - Neeej - det är vasst! Rivrivriv, ljudar han och börjar gå loss på klädhögen med strykande rörelser.

Pappa

3 kommentarer: